top of page
Zoeken

6. een comfortabele plek

Hoe meer we in onze eigen bubbel zitten, hoe meer eigen taal en cultuur we creëren. We evolueren los van de ander. Dan hoor ik dingen als “ik vind het wel eng om met die directeur te gaan praten, zodat ik het uitstel”, of “we nodigen hen wel eens uit, maar dan komt niemand tot hier. Ik begrijp het niet”. “Ze begrijpen niet wat ik zeg”, “ze willen niet mee in ons verhaal”, “we hebben hier zo een gezellige plek gecreëerd, en de buurt komt hier nog steeds niet, wie wil hier nu niet zijn?”. 


Het is best comfortabel om op je eigen plekje te zitten, en mensen tot bij je te laten komen. Binnen je comfortzone, binnen dat wat je gewoon bent. Maar net wat voor jou gewoon en comfortabel is, is ‘anders’ voor de ander. Dat zien we niet altijd. Het is moeilijker om toenadering te zoeken naar datgene wat we minder goed kennen.

Dat andere team, die andere laag in de organisatie, die andere plek, dat project waar we niet zo vertrouwd mee zijn, die andere organisatie in de buurt of die vreemde buur van schuin tegenover je


Hoe langer we op onze eigen paden lopen, hoe moeilijker het wordt om elkaar te zien. We zakken dieper in onze eigen kloof, het wordt moeilijker en moeilijker om eruit te klimmen. Dat zag ik gebeuren in zorgzame buurten, dat zag ik gebeuren in organisaties die op mijn pad kwamen. Social media versterkt dat effect met zijn echokamers.


Blijf jij in je eigen vertrouwde plek? Of leer je de plek van de ander beter kennen? 


Hoe kan jij als leider in jouw organisatie aandachtig blijven voor wat leeft?

#Aanwezigheid op de werkvloer, nu en dan eens meewerken of #meedoen en je zo te kunnen inleven. 

#Proactief en met regelmaat open #gesprekken voeren met mensen om te weten wat er allemaal leeft, om zo tijdig #signalen op te pikken. 

▶ Wie zijn #sleutelfiguren in je organisatie, met veel informele netwerken? In één organisatie had één van de teamleiders met zowat heel de organisatie contact, in een andere moest je bij de garage zijn om te weten wat er allemaal leeft. Elke dienstauto moest daar regelmatig langs voor reparaties en onderhoud.

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page